ŻYCIE

Jak wzmocnić układ odpornościowy?W czym jest witamina C?

No właśnie, czy żeby dostarczyć do naszego organizmu witaminy niezbędne do prawidłowego utrzymania odporności musimy koniecznie zażywać tabletki zakupione w aptece? Jest cała masa różnych produktów, w których jest witamina C. Jakie to produkty? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Układ odpornościowy – co to jest i jak działa?

Układ odpornościowy inaczej zwany immunologicznym, to układ narządów umożliwiających działanie mechanizmom odporności. W jego skład wchodzą:

  • narządy limfatyczne (przez które przebiega odpowiedź immunologiczna. Zalicza się do nich m.in.: węzły chłonne; śledziona, pierścień Waldeyera, grudki limfatyczne, wyrostek robaczkowy),
  • naczynia chłonne,
  • komórki uczestniczące w reakcjach immunologicznych,
  • przeciwciała, cytokiny i tym podobne.

Podstawowym zadaniem układu odpornościowego jest wykrywanie, a potem likwidacja wszystkich patogenów, którymi są m.in. wirusy, pierwotniaki, pasożyty, bakterie i grzyby. Dlatego jest on tak ważny. I założę się, że nikt z nas nie chce mieć obniżonej odporności. Stąd też szczególnie ważne jest, aby dbać o jego prawidłowe działanie.

Jak to zrobić?

Układ odpornościowy- wzmocnienie

Oczywiście od dawien dawna wiadomo, że sen jest najlepszy na wszystko. Podczas snu regenerują się komórki. Ważna jest też aktywność fizyczna oraz dostarczanie do organizmu witamin w szczególności C, A, E, B, a także cynku. Dziś skupię się na tym w czym jest witamina C.

Ostatnio pytałam pediatrę jakie jest zapotrzebowanie dzienne na witaminę C u osób dorosłych?

Okazuję się, że to 100 mg, a w okresie osłabienia lub infekcji – do 1000 mg.

Zatem w czym jest najwięcej witaminy C?

Porównań w tym zakresie jest bardzo dużo i bardzo różnych. Przyjmując jako bazę cytrynę (w 100 gramach świeżej masy produktu, w cytrynie jest jej 40-60 mg),trzy cytryny powinny odpowiadać dziennemu zapotrzebowaniu na witaminę C.

Idąc dalej, np. wg. danych na temat ilości składników odżywczych zaczerpniętych z  bazy USDA – departamentu rolnictwa USA. najwięcej witaminy C jest w żółtej papryce, aż 16 cytryn. Dacie wiarę? W czerwonej papryce jest ich 10 cytryn, a w zielonej 6 cytryn 😯. Inne źródła wskazują np. na natkę pietruszki.

Dodatkowo obok tych produktów najlepszymi źródłami witaminy C także: dzika róża, pomarańcza, papaja, czarne porzeczki, kiwi, truskawki, mango, mandarynka, cytryna, grejpfrut, jarmuż, brukselka, pomidor, kalarepa, brokuł, kapusta kalafior, szpinak.

TU możecie sprawdzić ile mg witaminy C znajduje się w 100 gr świeżej masy produktu.

Inne produkty. W czym jest witamina C

Niestety zimą niektóre produkty są ciężej dostępne? Zatem w czym jest witamina C oprócz cytryny, pomarańczy.., ogólnie mówiąc cytrusów? Bo o tym, że w nich występuje wie bodajże każdy ze względu chociażby na ich kwańy smak.

Ja przede wszystkim korzystam z:

W czym jest najwięcej witaminy C
W czym jest witamina C

Czy można przedawkować witaminę C

Zapytałam, też pediatry czy można przedawkować witaminę C. Okazuje się, zastosowanie zbyt dużej dawki witaminy C jednorazowo może wywołać skutki uboczne tj. biegunka, ból brzucha, zgaga, wymioty. Dolegliwości zazwyczaj ustępują same, ze względu na fakt, iż witamina C usuwana jest z organizmu z moczem.

A teraz życzę każdemu smacznego, idę wypić herbatkę 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: