ŻYCIE

Hormony szczęścia poprawią ci nastrój. Co to są i jak działają. U mnie to pewniak.

Czy ostatnio też czujesz się przemęczona i przytłoczona wszystkimi domowymi obowiązkami. Dom, dzieci, praca i tak codziennie. Wstać, spać, wstać, spać….. a pomiędzy tym niemal same obowiązki? Chciałabyś poprawić sobie samopoczucie, ale nie za bardzo masz z kim zostawić dzieci, nie masz czasu dla siebie i bywa, że mylisz o tym, gdyby ktoś znał źródło spokoju, wolnego czasu (nawet czarny rynek) to jesteś zainteresowana zakupem. Jeśli chcesz poprawić swoje samopoczucie to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Na pewno słyszałaś o hormonach szczęści. U mnie ten sposób sprawdza się niezawodnie.

Hormony szczęścia co to są i jak działają?

Hormony szczęścia to nic innego jak endorfiny. Pewnie nieraz słyszałaś ten termin, kiedy ktoś do Ciebie mówił uwolniły Ci się endorfiny, dlatego tak dobrze się czujesz. A może sama używasz tego terminu. Endorfiny zwane potocznie hormonami szczęścia obniżają poziom stresu, znoszą bodźce bólowe, wywołują stany euforyczne tj. dobre samopoczucie, zadowolenie z siebie np. po treningu, po przygotowaniu smacznego ciasta, a nawet upieczeniu chleba. Co jest ważne i niesamowite sami mamy wpływ na ich obecność w naszym życiu. Dlaczego, ponieważ hormony szczęścia wytwarzane są wewnątrz naszego organizmu, a nie dostarczane z zewnątrz. Obecnie wykryto, aż 20 różnych endorfin. Jednak, na nasze samopoczucie najlepsza będzie mieszanka dużej ilości endorfin ze szczyptą serotoniny i dopaminy.

Serotonina co to jest i co powoduje

Serotonina jest hormonem szczęścia, którego neuroprzekaźnik obecny jest w mózgu. 90 % całkowitej jej zawartości znajduje się w komórkach jelit, stąd też pomaga regulować funkcje trawienne tj. apetyt, motoryka jelit, metabolizm. Jej znaczenie należy podkreślić także w obszarach życia odpowiedzialnych za procesy zasypiania, kontrolę nastroju i samopoczucia. Uczestniczy także w regulacji czynników tj: poznanie i koncentracja, aktywność hormonalna, krzepnięcie krwi, temperatura ciała.

Hormon szczęścia- serotonina, jak zwiększyć naturalnie jej poziom

I teraz pewnie zastanawiasz się skoro serotonina wpływa na moje szczęście i jest produkowana wewnątrz organizmu to jak ją podnieść, co ją zawiera.

Powiem Ci jak to jest u mnie.

Zawsze chociaż nie wiem jak zmęczona mogłabym być, zarwać nockę bo dzieci się budziły na cyca, chociaż nie wiem ile obowiązków bym nie miała w domu, jak niemałe nerwy bo wszystko się wali i pali, kiedy wychodzę na dwór, na spacer nastrój i samopoczucie osiąga wysoki poziom. I to nie jest tak, że ja sobie to wmawiam. Ja po prostu to czuję. Wiem, że wyjście na spacer jest dla mnie lekiem na wiele zła, zaraz po śnie. Bo sen jest pierwszy. Podziwiam ludzi, którzy potrafią spędzić cały dzień w domu.

A zatem kiedy wiesz już, że spacery i powietrze wpływa na poziom serotoniny to co jeszcze zwiększa poziom tego hormonu szczęścia:

  • relax i spokojny sen,
  • aktywność fizyczna,
  • czekolada,
  • dieta bogata w duże ilości witaminy B,
  • produkty w których znajduje się dużo tryptofanu tj. banany, jajka
  • pocałunki i sex, które poprawiają poziom serotoniny nawet o 200 %.

Dopamina co to jest i co powoduje

Kolejnym hormonem szczęścia jest dopamina, która jest uwalniana w mózgu przez neurony, a także produkowana przez komórki rdzenia kręgowego. Wykorzystywana jest przez organizm do tworzenia noradrenaliny i adrenalina. Dopamina jest neuroprzekaźnikiem wzmocnienia i wpływa na takie procesy mózgowe, które kontrolują motywację, pragnienie, pożądanie. Sprawia, że jesteś pełna życia, a także zadowolona ze smakowania nowych dań. Kiedy zachwycasz się jakimś daniem poziom omawianego hormonu szczęścia wzrasta aż o 50%, podczas spożycia alkoholu o ok 200%😲. Dopamina odpowiada również za koordynację mięśni. Dlatego osoba z niedoborem tego neuroprzekaźnika nie może uspokoić ruchu kończyn co powoduje chorobę Parkinsona.

Co jeszcze sprawia dopamina?

No właśnie dopamina wpływa na:

  • nastrój, emocje i relacje z innymi ludźmi
  • sen
  • uczenie się
  • ruch
  • zachowanie czujności
  • przepływ krwi.

Jak zwiększyć poziom dopaminy

No właśnie, kiedyś słyszałam takie stwierdzenie „jak nie wiesz jak coś w sobie poprawić zacznij od diety”. Czyli odpowiedź na pytanie jak uzupełnić ten hormon szczęścia jest niezwykle prosta- dieta, dieta, dieta.

Przykładowe produkty, które wpływają na zwiększenie poziomu dopaminy:

  • warzywa i owoce w szczególności dojrzałe np. banany
  • ziarna słonecznika,
  • migdały,
  • jajka,
  • zielona herbata,
  • ogranicz natomiast tłuszcze zwierzęce.

Niedobór i nadmiar hormonów szczęścia- dopaminy i serotoniny

Za dużo lub za mało neuroprzekaźnika może powodować objawy psychiczne i fizyczne. Jakie?

Niedobór dopaminy może odgrywać dużą rolę w następujących stanach i objawach:

  • depresja
  • omamy
  • choroba Parkinsona
  • schizofrenia.

Poza tym zbyt niski poziom dopaminy może powodować objawy związane z depresją tj. brak motywacji, trudności z koncentracją, poczucie beznadziejności i bezradności.

Z kolei wyższy poziom dopaminy może prowadzić do poczucia euforii, błogości oraz zwiększonej motywacji i koncentracji. Co w konsekwencji może stać się uzależniające dla niektórych osób. 

Niedobór serotoniny może wpływać na zaburzenia nastroju tj. depresja i lęk. Należy jednak pamiętać, że do stanu depresji przyczynia się wiele innych czynników i mogą to być genetyka, stres, środowisko, styl życia itd.

Koktajl z hormonów szczęścia

Wow, dużo tego i niesamowite funkcje mają te hormony szczęścia. A co najważniejsze możemy wytworzyć je samodzielnie. Jeśli chodzi o mnie to największy i najbardziej zauważalny efekt ich działania zauważam po aktywności fizycznej i spacerze. Nie da się też ukryć, że kiedy zjem czekoladę to tak jakbym była szczęśliwsza. U mnie potwierdza się zatem wpływ hormonów na poprawę nastroju, a u Ciebie? Jeśli nie zauważyłaś różnicy, może skusisz się na koktajl z hormonów szczęścia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: